FAQ
- FLYTT
- STAD
- FIX
-
Vad kostar en flytt och vad ingår i timpriset ?
Fyll i formuläret för att få en kostnadsförslag. Det som ligger till grund för kostnadsberäkningen är tidsåtgången, flyttbilens storlek samt antalet personer för att utföra uppdraget. Vår minsta debitering är 2 timmar och därefter debiterar vi per påbörjad halvtimme. Arbete utförs på tim debitering och det är faktiska timmar som ligger för faktura beräkningen där både flyttjobb och körtid till, mellan och från objektet räknas in. Lastning, transport och lossning ingår i timpriset.
-
Kan jag låna flyttkartonger av er?
Kunder som har anlitat oss för uppdraget har rätt att låna kartongerna i max 30 dagar. De kan hämtas gratis på vår kontor tidigast 15 dagar före flytt och lämnas tillbaka 15 dagar efter flytt.
Vi erbjuder även leverans och avhämtning av flyttkartongerna för 450:- efter RUT per körning. Deposition á 45kr/st tillkommer vid hämtning/leverans av kartongerna.
Det går också bra att köpa våra flyttkartonger för 45kr/st.
-
Får man ett fast pris på offerten?
Om man vill få ett fast pris, kontakta gärna kundtjänst för detta eller skriv en kommentar vid offertförfrågan. Offerten är endast en prisuppskattning. För att ge ett fast pris, behöver kunden inkomma med bilder/lista på allt som ska transporteras.
-
Jobbar ni på helger, kvällar samt röda dagar?
Ja, vi jobbar alla dagar förutom Nyårsafton och Nyårsdagen. Efter kl.18:00 på vardagar, helger samt helgdagar tillkommer ett OB-tillägg på 20% av timpriset.
-
Flyttar ni tyngde saker såsom piano, kassaskåp etc.?
Ja, det gör vi. Vänligen kontakta oss eller fyll i formuläret ifall vikten överstiger 100 kg.
-
Hur tätt inpå kan jag boka av eller boka om?
Vi är flexibla när det gäller ombokning. Däremot avbokning av transport skall ske senast 10 dagar innan bokad tid. Vi debiterar 10% av paketpris.
-
Hur fungerar RUT-avdraget?
Med RUT-avdrag betalar du endast 50% av arbetskostnaden för hushållsnära tjänster, som innefattar våra tjänster: hemstäd, flytthjälp, bärhjälp och hemfixare. Varje år har man 75 000 kr att nyttja till RUT-avdraget. Vi sköter kommunikationen med Skatteverket åt er.
Du kan läsa med om RUT på Skatteverkets hemsida.
-
Hjälper ni företag med magasinering och packning?
Vi hjälper både företag och privatpersoner med magasinering, packning, ned- och uppmontering.
-
Gör ni långdistansflyttar och utomlandsflyttar?
Ja, det gör vi.
-
Är ni försäkrade?
Vi har företagsförsäkring och transportörs ansvarsförsäkring genom Länsförsäkringar. VI förhåller oss till allmänna bestämmelser Bohag 2010 och Kontor 2003.
-
Hur sker betalning?
Om kunden är godkänt för fakturabetalning så sker betalning i nästan alla fall mot faktura.
Om kunder har betalningsanmärkningar eller skulder i Kronofogden då gäller förskottsbetalning med SWISH.
-
Hur lång tid tar flyttstädning?
Uppskattningen ligger på att 10 kvm tar ca 1-1.5 timme att städa. Det går inte att ge en exakt tidpunkt när städningen kommer vara klar, eftersom detta till en stor del beror på husets skick men även andra faktorer.
-
Har ni försäkring?
Självklart, det har vi. Vi har en fullständig ansvarsförsäkring genom Länsförsäkringar. Vi ersätter er om en olycka skulle inträffa som vi är ansvariga för. Skador måste anmälas till oss senast 3 dagar efter städtillfället. I enlighet med vår policy, om personalen upptäcker en skada orsakad av oss, kommer kundtjänsten omedelbart att kontakta er och vi kommer att försöka åtgärda den samma dag som skadan inträffade.
-
Har ni nöjdhetsgaranti?
Vi är så säkra att våra kunder kommer bli nöjda med våra tjänster att vi erbjuder hela 15 dagars garanti för detta. Inom 15 dagar efter städtillfället kan kunden meddela eventuella synpunkter och brister med städningen och vi åtgärder dessa gratis. Det är obligatoriskt att kunden tar bilder och skriver en lista med eventuella synpunkten och skickar dessa till e-post: [email protected].
Ingen ekonomisk ersättning utgår om du väljer att åtgärda eventuella fel själv istället för att använda vår städgaranti.
-
Måste jag lämna utrustning och städmaterial till er?
Om du bokar en flyttstädning, byggstädning etc. så ingår städmedel och utrustning i priset. Var därför vänlig och lämna inga städmaterial på plats innan flyttstädningen.
Om du bokar en hemstädning hos oss kan du välja själv om du vill att vi använder dina städmedel och utrustning eller om vi tar med våra professionella städprodukter mot en extra kostnad.
Man får ingen skattereduktion för materialet , därför på fakturan kommer det redovisas separat, och benämnas som inställelseavgift.
-
Hur sker betalningen?
Om kunden är godkänt för fakturabetalning så sker betalning i nästan alla fall mot faktura.
Om kunder har betalningsanmärkningar eller skulder i Kronofogden då gäller förskottsbetalning med SWISH.
-
Får man RUT-avdrag?
Ja, det får man. Med RUT-avdraget har köparen av hushållsnära tjänster möjlighet till en skattereduktion på 50% av arbetskostnaderna. Skattereduktionen tillämpas direkt vid betalning och vi sköter kommunikationen med Skatteverket åt er. Vi behöver ert personnummer för att skicka ansökan till Skatteverket om skattereduktionen.
Varje år har man 75 000 kr att nyttja till RUT-avdraget. Om RUT-avdrag inte godkänns av skatteverket kommer kunder bli betalningsskyldig för hela arbetskostnaden.
Läs mer om RUT-avdraget på www.skatteverket.se
-
Hur tätt inpå kan jag boka av eller boka om städningen?
Avbokning och ombokningar av städ sker senast 48 timmar innan bokad tid för full återbetalning.
Alla bokningsändringar ska ske endast via email: [email protected]
-
Kan man beställa flyttstädning av en möblerat lägenhet och lägga till möbeltvätt?
Ja, det kan man. Dock kräver flyttstädning av en möblerat lägenhet vissa förberedelser från kunder. Om kunden vill att lister ska städas, då måste hen dra ut möblerna från väggen. Vi erbjuder vissa tilläggstjänster för möblerat lägenhet:
- Möbelavtorning
-Möbeltvätt/kemisk tvätt
-diskning, etc.
Du hittar prislista med olika tilläggstjänster här:
-
Erbjuder ni nyckelhantering?
Ja, om inte kunder kan vara på plats och släppa in oss, då finns det andra alternativ. Nyckeln kan lämnas i förväg på våran kontor. Det går också bra för vår del om ni lämnar lägenheten olåst, eller gömmer nyckeln och skickar beskrivningen till oss via mejl.
OBS! Nycklarna ska oss tillhanda minst 36 timmar innan städtillfälle.
Efter avslutat städning läggs oftast nyckeln i brevlådan eller i brevinkastet. Kunden måste lämna ett kuvert till oss om nyckel ska lämnas i brevlådan, vi ansvarar inte för nycklar som läggs i brevlådan, dock bär vi ansvar för nycklar som lämnas i brevinkast.
Om ni vill att vi hämtar upp nyckel så kostar det 250 kr efter RUT. Samma gäller för lämning av nyckeln.
-
Behöver jag ha verktygen hemma?
Nej, det behövs inte. Vi har allt för fixarjobbet :)
-
Vad kostar det?
Du får ett kostnadsförslag genom att fylla i formuläret. Man kan även titta närmare på priser här. (ex. 995 kr/tim efter RUT för två fixare). Det kan tillkomma en kostnad för eventuellt materialinköp.
Vi har konkurrenskraftiga priser och proffsig personal som gör jobbet snabbt och smidigt.
-
Hur sker betalning?
Om kunden är godkänt för fakturabetalning så sker betalning i nästan alla fall mot faktura.
Om kunder har betalningsanmärkningar eller skulder i Kronofogden då gäller förskottsbetalning med SWISH.
-
Gäller 50% RUT-avdrag för fix?
Ja! RUT-avdraget gäller även för hemfixare. Varje år har man 75 000 kr att nyttja till RUT-avdraget. Vi sköter kommunikationen med Skatteverket åt er.
Du kan läsa med om RUT på Skatteverkets hemsida.
-
Har ni elektriker, rörmokare, vvs?
Nej, inte för tillfället erbjuder vi inte dessa tjänster.
-
Har ni hantverkare?
Ja, det har vi. Beskriv gärna i formuläret vad du behöver hjälp med.
-
Vad kan jag få hjälp med?
Fixkalle kan hjälpa till med den mesta i hemmet :
- Fästa TV på vägg
- Hänga upp taklampa
- Ommöblering
- Slipa köksbänk
- Justering av gångjärn och luckor
- Hänga upp spegel
- Hänga upp persienner
- Hänga upp hylla
- Hänga upp gardiner
- Hänga upp tavla
- Installation av kyl, frys
- Installation av diskmaskin/tvätt/tork
Vänligen kontakta oss även för andra tjänster.